Rendezvénynaptár
-
2024. december 16. 08:00 - 2025. február 1. 16:00
-
2025. február 3. 08:00 - 8. 16:00
-
2025. június 30. 10:00 - július 4. 20:00
A pályázatok beadási helye és határideje:
SZTE BBMK Dékáni Hivatal - Sekulic Larisza (külkapcsolati ügyintéző)-2023. február 21., (kedd), éjfél
Felsőoktatási hallgatók tanulmányi célú mobilitására (részképzés) ERASMUS és EUGLOH partnerintézményekbe
1. A pályázattípus célja
Célja, hogy lehetővé tegye oktatási, nyelvi és kulturális tapasztalatok megszerzését egy másik programországbeli felsőoktatási intézményben. A tanulmányi célú mobilitásnak elő kell segítenie a hallgató tanulmányi előmenetelét és személyes képességeinek fejlesztését.
2. A pályázásra jogosultak köre
Erasmus Charter for Higher Education tanúsítvánnyal rendelkező felsőoktatási intézmény beiratkozott, aktív hallgatói jogviszonnyal rendelkező hallgatói
3. Támogatható tevékenységek
felsőoktatási hallgatók tanulmányi célú mobilitása (hossza 3-12 hónap).
4. A programban részt vevő országok
Az Európai Unió tagállamai (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország)
Nem EU tagállamként a programban szintén részt vesz: Észak-Macedónia, Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Szerbia A Szegedi Tudományegyetem a EUGLOH-partnerintézményekbe megvalósuló mobilitásokat prioritásként kezeli (Université de Paris-Saclay, Ludwig-Maximilian-Universität München, University of Porto, University of Lund, Universität Hamburg, University of Novi Sad, Universidad de Alcalá, Universitetet i Tromsø ).
A támogatott intézményi költségvetés maximum 20%-át a fenti országokon kívüli mobilitásokra lehet megvalósítani, az ezzel kapcsolatos információ és a pályázható partnerintézmények megtalálhatók az ERASMUS-honlapunkon.
5. Pályázati feltételek
A küldő és fogadó felsőoktatási intézmény ECHE tanúsítvánnyal rendelkezik.
A hallgató magyar állampolgár, vagy oklevélszerzésre irányuló tanulmányokat folytat az intézményben.
A hallgatóknak a pályázati és a mobilitási időszak alatt is aktív hallgatói jogviszonnyal kell rendelkezniük.
Bár a Tempus Közalapítvány tájékoztatása szerint mobilitás már az első évtől is megvalósítható, kiutazás legkorábban a felsőoktatási tanulmányok második évétől javasolt.
A hallgató az intézményi elbíráláson megfelelt.
A pályázó hallgató nyelvi kompetenciáinak ellenőrzése céljából köteles kitölteni az Európai Bizottság tesztjét a kiválasztás után (Online Linguistic Support - OLS).
Részképzésre és szakmai gyakorlatra összesen képzési szintenként (Bachelor, Master és PhD) összesen maximum 12 hónap, osztatlan képzés időtartama alatt maximum 2x12 hónap mobilitási időtartam vehető igénybe kari döntés függvényében.
(Azaz a volt ERASMUS-ösztöndíjasok is pályázhatnak ismételten, ugyanabban a képzési ciklusban is, ha az általuk eddig igénybe vett és most megpályázandó ösztöndíjas hónapok összege nem haladja meg a 12 hónapot).
A korábbi ERASMUS-mobilitás akkor is beszámítandó, amennyiben az zero grant mobilitás volt.
Pályázat tanulmányi célú mobilitásra (részképzés) 3
Master képzésben részt vevő hallgatók a képzés 1. félévében nyújthatnak be pályázatot; a mobilitások a képzés 2. és 3. félévében valósíthatók meg.
A külföldi tanulmányok megkezdése előtt egy tartalmilag egyeztetett, írásbeli tanulmányi szerződés megkötése. A mobilitás alatt végzett tevékenységnek illeszkednie kell a hallgató képzési tervébe.
A tanulmányi időszak végén a külföldi fogadóintézménynek igazolást kell kiadnia az elvégzett tanulmányi programról és eredményekről.
A küldő intézmény kötelessége a tanulmányi szerződésben vállalt (min. 20 ECTS kredit) és teljesített tevékenységek teljes elfogadása.
A hallgatók a külföldön töltött időszak folyamán is jogosultak az anyaintézményüknél kapott tanulmányi ösztöndíjra vagy egyéb hitel folyósítására.
Csak az az időszak számít ERASMUS+ mobilitásnak, amikor a hallgató kinn tartózkodik a fogadóintézményben, függetlenül attól, hogy ott jelenléti, online vagy hibrid oktatásban vesz részt. Az itthoni tartózkodással felvett, a fogadó intézményben teljesítendő online kurzusok nem tekinthetők ERASMUS-mobilitásnak, azokra ERASMUS-támogatás nem fizethető ki.
Ha a vírushelyzet miatti változások nem teszik lehetővé a teljes időtartamú célországbeli tartózkodást, és emiatt a hallgatónak idő előtt haza kell térnie, akkor a helyzet vis maiornak minősül, a hallgató a többletköltségeit vis maior pályázat keretében igényelheti vissza, amit a Nemzetközi Mobilitási Irodához kell benyújtania. Vis maior esetén csak a fogadó intézményben eltöltött időszak számít támogatottnak, a fizikai mobilitással alá nem támasztható időszakra járó támogatást a hallgatónak vissza kell fizetnie.
6. Prioritások
Az oktatás és képzés területén az alábbi prioritások kerültek meghatározásra:
Készségek és kulcskompetenciák, mint a vállalkozókészség, digitális kompetenciák és többnyelvűség, továbbá újszerű és tanulóközpontú pedagógiai módszerek fejlesztése;
Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) használatának elősegítése az oktatásban, többek között nyitott oktatási segédanyagokhoz való hozzáférés, IKTalapú tanítás és a digitális tartalmak felhasználói és előállítói jogainak és kötelezettségének átláthatósága révén;
Készségek és végzettségek átláthatóságának és elismerésének javítása;
Az oktatás és képzés, illetve a készségek fejlesztése területén a beruházások és pénzügyi támogatások illeszkedésének elősegítése, valamint az oktatásba és képzésbe történő hatékony és fenntartható beruházások európai és nemzeti szinten történő megvitatásának ösztönzése az érintettek bevonásával.
A felsőoktatás esetében fontos szempont adott projekt hozzájárulása az európai felsőoktatási rendszerek modernizációjához, amint az a 2011-es EU Felsőoktatási ütemtervben meghatározásra került.
Felsőoktatási intézmények oktatóinak oktatási célú mobilitására
1. A pályázattípus célja
felsőoktatási intézmények oktatóinak külföldi partnerintézményben végzett oktatás célú mobilitása, illetve külföldi vállalkozás szakértőjének magyarországi felsőoktatási intézményben végzett oktatás célú mobilitása;
azon hallgatók számára is elérhetővé tenni azt a tudást és tapasztalatot, amit egy másik európai egyetem oktatója nyújthat, akik nem tudnak részt venni a hallgatói mobilitásban;
a szakértelem és tapasztalat cseréje, bővítése;
a képzési programok kínálatának és tartalmának gazdagítása.
2. A pályázásra jogosultak köre
Erasmus Charter for Higher Education tanúsítvánnyal rendelkező felsőoktatási intézmény oktatói, egyetemi képzésben órákat tartó PhD hallgatói;
Bármilyen külföldi, a munkaerőpiacon vagy az oktatás, képzés vagy ifjúság területén aktív privát vagy közintézmény.
3. Támogatható tevékenységek
felsőoktatási munkatársak oktatási célú mobilitása (2-60 nap utazás nélkül);
külföldi vállalkozás dolgozójának oktatási célú fogadása (2-60 nap utazás nélkül).
4. A programban részt vevő országok
Az Európai Unió tagállamai (Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Szlovákia, Szlovénia, Svédország)
Nem EU tagállamként a programban szintén részt vesz: Észak-Macedónia, Izland, Liechtenstein, Norvégia, Törökország, Szerbia
A támogatott intézményi költségvetés maximum 20%-át a fenti országokon kívüli mobilitásokra lehet megvalósítani, az ezzel kapcsolatos információ és a pályázható partnerintézmények megtalálhatók lesznek az ERASMUS-honlapunkon.
5. Pályázati feltételek
A fogadó intézmény minden esetben ECHE tanúsítvánnyal rendelkező felsőoktatási intézmény.
Oktatott órák száma: legalább 8 óra hetente, de az 1 hétnél rövidebb időszakokra is legalább 8 óra (minimum 2 nap esetében is).
Helyszín: nem lehet a küldő intézmény országa és a lakóhely szerinti ország sem.
Az oktató a pályázatában benyújtott, az érintett felek által jóváhagyott és aláírásukkal elfogadott egyéni munkaprogramot követi.
6. Prioritások
Az oktatás és képzés területén az alábbi prioritások kerültek meghatározásra:
Készségek és kulcskompetenciák mint a vállalkozókészség, digitális kompetenciák és többnyelvűség, továbbá újszerű és tanulóközpontú pedagógiai módszerek fejlesztése;
Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) használatának elősegítése az oktatásban, többek között nyitott oktatási segédanyagokhoz való hozzáférés, IKTalapú tanítás és a digitális tartalmak felhasználói és előállítói jogainak és kötelezettségének átláthatósága révén;
Készségek és végzettségek átláthatóságának és elismerésének javítása;
Az oktatás és képzés, illetve a készségek fejlesztése területén a beruházások és pénzügyi támogatások illeszkedésének elősegítése, valamint az oktatásba és képzésbe történő hatékony és fenntartható beruházások európai és nemzeti szinten történő megvitatásának ösztönzése az érintettek bevonásával.
A felsőoktatás esetében fontos szempont adott projekt hozzájárulása az európai felsőoktatási rendszerek modernizációjához, amint az a 2011-es EU Felsőoktatási ütemtervben meghatározásra került.
További részletek és az űrlapok elérhetők: http://www2.u-szeged.hu/erasmus/